«Жүректің өлгенінің белгісі - итағат қалып қойғанда мұңаймауың және аяғың тайғанда өкінбеуің».
Түсіндірме:
Жүректі өлтіретін себеп үшеу:
1) Дүниені жақсы көру.
2) Алланың зікірінен қапы қалу.
3) Дене мүшелерін күнәға қолдану.
Жүректі тірілтетін себеп болса үшеу:
1) Дүниеден уаз кешу (зүһд, дүниеге берілмеу).
2) Алланы жиі зікір ету.
3) Алланың достарымен сұхбаттас болу.
Жүректің өлгендігінің белгісі үшеу:
1) Алланың бұйрықтарын орындамағанға мұңаймау.
2) Күнә істеген болса, өкінбеу.
3) Ғапыл және жүректері өлген адамдармен достық құру.
Адамның Құдайдың бұйрықтарына берік болуы - оның бақытты екендігінің белгісі, ал күнә істерге жақын болуы - бақытсыздығының белгісі. Егер жүрек Алланы танумен (мағрифат) және иманмен тірі болса, бақытсыздығын тудырар күнәлар жүрегін ауыртар еді, ал бойсұнушылығы оны қуантар еді.
Мұны былай да айтуға болады: пенденің Алланың бұйрықтарын орындап жүруі - Жаратушысының одан разы екендігінің нышаны. Ал күнәға жақын жүруі - құдайының оған наразы екендігінің нышаны.
Тірі жүрек Жаратушысының разы болғанын сезеді, сондықтан қуанады. Сондай-ақ, Алланың ашуын тудырғандығын да сезеді, сондықтан қайғырады. Ал, өлі жүрек еш нәрсені сезбейді. Аллаға бойсұнып жүр ме, әлде оған қарсы келіп жүр ме? - өлі жүрекке бәрібір. Ол (өлі жүрек) Алланың бұйрығын орындағанда қуанбайды және күнәға барғанда қайғырмайды, нақ ештеңені сезбейтін өлі дене іспетті.
Пайғамбарымыздың (с.а.у.) бір хадисінде былай деген:
«Кімді жасаған игі ісі қуантып, ал жамандығы қайғыртса, ол - шынайы мүмін».
Сахаба Абдулла ибн Мәсъуд та (р.а.) бір сөзінде:
«Мүмін адам істеген күнәсін ойлағанда, өзін үлкен таудың түбінде тұрып, тау үстіне құлап кететіндей сезімде болады. Ал пасық адам істеген күнәсін ойлағанда, онысын мұрнына қонған маса құрлы көрмейді» - деген болатын.
Дейтұрғанмен, пенде істеген күнәсіна қарап, Құдайдан үмітін үзбеуі тиіс және Жаратушы Иесіне деген болымсыз пікірде болмауы керек. Осыны меңзеп Ибн Атаия келесі өсиетінде былай дейді:
«Күнәң сенің назарыңда тым үлкен көрініп, сені Аллаға деген жақсы ойдан уаз кештірмесін (яғни, Құдайдың рахымынан үмітіңді үзбесін)».
Ариф билләһ Ахмед ибн Мұхаммед әл-Хусни,
«Атаия шархы» кітабынан.
Қазақшалаған А. Қасым.