Имам Матуриди «кәләм», «тәпсір», «фиқһ» және «фиқһ методологиясы» салалары бойынша бірқатар елеулі еңбектер жазып қалдырған. Дереккөздерде анық Матуридиге телінетін он төрт бірдей еңбек жайлы айтылады. Одан басқа оның қаламынан туып-тумағаны күмәнді тағы сегіз шақты еңбек бар.
Өкінішке орай, оның еңбектерінің дені шапқыншылық, көшіп-қону, табиғи апаттар және басқа да себептердің салдарынан бүгінгі күнге дейін жетпеген. Оның жоғалып кеткен еңбектеріне негізінен «муғтазилиттер», «харижиттер», шиіттік және «рафизиттер» мен «карматилер» сынды діни-пәлсапалық және діни-саяси ағымдардың сенімі мен тұжырымдарын сынға алып, терістеу мақсатында жазған, сондай-ақ «фиқһ» және «фиқһ методологиясы» саласы бойынша жазған туындылары жатады.
Матуридидің кейбір еңбектері Орта Азияның белді діни оқу орындарында негізгі оқулықтардың бірі ретінде бағаланып, ерекше ден қойылып оқытылған.[1] Үш еңбегіне ᾽Ала әдДин Әбу Бәкр Мухаммад ибн Ахмад ибн Әбу Ахмад әсСамарқанди[2] (қ.ж.540/1145), Муфти әсСақалейн Нәжм әдДин Әбу Хафс ῾Умар әнНәсәфи (қ.ж.537/1142) және Тәж әдДин әсСубки сынды ғалымдар тарапынан түсіндірме немесе қысқаша мазмұн жазылған.
Матуридиге нақты тиесілі болған еңбектер:
Матуридиге нақты тиесілі болған он төрт еңбектің он үшін Әбу Му῾ин ән-Нәсәфи өз еңбегінде атап өткен.[3] Нәсәфидің ол еңбектердің бәрін көріп, оқыған болуы әбден мүмкін. Өйткені ол матуриди мазхабының алғашқы буын ғалымдарынан саналады. Сондай-ақ оның еңбектеріндегі ғылыми әдісі, теологиялық көзқарастары мен тұжырымдары имам Матуридидің әдісі мен көзқарастарына өте жақын екені белгілі. Ал он үшінші еңбектің аты «Шарх әл-Жами῾ әс-Сағийр». Бұл еңбек имам Мұхаммед әшШайбанидің қаламынан туған, ханафи мазхабының негізгі қайнар көздерінің бірі болған «әлЖами῾ әс-Сағийр» атты кітапқа жазылған түсіндірме.[4]
Атап айтсақ олар:
1. Китәб әтТәуиләт/Тәуиләт әлҚұран (Құран тәпсірі)
2. Китәб әтТаухид (кәләм ілімі)
3. Китәб әлМақаләт (кәләм ілімі)[5]
4. Китәб Радду әуәйли әлӘдиллә ли әлКә῾би[6] (кәләм ілімі)[7]
5. Китәб Радду тәһзиб әлЖәдәл ли әлКә῾би (кәләм ілімі)
6. Китәб Бәйәну уәһми әлМу῾тәзилә (кәләм ілімі)
7. Радду Китәб уа῾ийд әлФуссақ ли әлКә῾би (кәләм ілімі)
8. Радду әлУсул әлХамсә ли Әби ῾Умар әлБәһили[8] (кәләм ілімі)
9. Радду Китәб әлИмәмә ли ба῾ди әррауафид (кәләм ілімі)
10. әрРадд ῾алә әлҚарамита (фи әлусул)/(кәләм ілімі)
11. әрРадд ῾алә әлҚарамита (фи әлфуру῾)/(фиқһ ілімі)
12. Китәб Мә´хаз әшШарай῾и (фиқһ ілімінің методологиясы)[9]
13. Китәб әлЖәдәл (фиқһ ілімінің методологиясы)
14. Шәрху әлЖами῾ әсСағир (фиқһ ілімі)[10]
Өкінішке орай, аталмыш еңбектердің басым көпшілігі бізге жетпеген. Дегенмен, осынау еңбектерінің атауларына қарапақ оның бар ғұмырын Құран мен сүннетке негізделген сунниттік сенімді қорғауға және сол сенімнен ауытқыған топтарға жауап қатуға арнағанын аңғарамыз. Сондайақ бұл еңбектер оның кәләм, тәпсір, хадис, қирағат, фиқһ және фиқһ методологиясы сынды ең негізгі діни ілімдерді терең меңгерген өте білімді ғалым болғанын көрсетеді.
Аталмыш еңбектерден Матуридидің ең көп мұғтазилиттерге жауап жазып, олардың ең негізгі бес принцибіне қатысты пікірлерін сынағанын көреміз. Әсіресе, ол өзінің замандасытары, бірі мұғтазилиттер тарапынан «Имаму әһли әлАрд» (жер беті тұрғындарының имамы) деп аталған әлКа῾би, енді бірі Әбу ῾Умар әлБәһили сынды мұғтазилиттік бағыттағы ғалымдардың көзқрастары мен еңбектерін қатаң сынап, оларға жауап жазған. Сондайақ, Қарматилер және Рафизиттер сынды экстримистік дінисаяси топтарға да жауап жазған.[11]
Имам Матуридидің фиқһ және фиқһ методологиясы саласы бойынша жазған еңбектері бізге жетпесе де, олардың таза ханафи мазхабы бойынша жазылғанында күмәніміз жоқ. Өйткені, оның Құран тәпсірі Тәуиләт әл-Құранда үкім аяттарын талдағанда кейде ханафи мектебінің белді өкілдері Әбу Ханифаның және оның екі ізбасары имам Әбу Юусуф пен имам Мұхаммедтің көзқарастарына жүгінгені әрі имам Шафиғидің кейбір фиқһи көзқарастарын сынағаны белгілі.
Ал бізге жеткен еңбектеріне келсек, олар – бір ғана қолжазба нұсқасы сақталған «Китәб әт-таухид» және қырық шақты қолжазба нұсқасы бар «Китәб әтТәуиләт»/«Тәуиләт әл-Құран» атты екі еңбегі ғана.[12] Дегенмен, аталмыш қос еңбек оның ең негізгі, қомақты әрі тың туындылары болып табылады.
«Китәб әт-таухид»: Әбу әлЙуср әлПаздауи мен Әбу Муғин әнНәсәфи сынды классик ғалымдар өз еңбектерінде бұл еңбекті осылай атаған.[13] Аталмыш екі ғалым да кәләм саласы бойынша өз еңбектерін жазғанда осынау сүбелі еңбекті үлгі тұтқаны белгілі.[14] Ал «Кәшф әзЗунун» және «Һәдият әл῾арифин» атты дереккөздерде бұл кітап һәм «Китәб әт-таухид», һәм де «Исбәт әсСифат» деп аталған.[15] Дегенмен, Матуриди жайлы жазған калассик және кейінгі буын ғалымдардың барлығы дерлік бұл еңбекті «Китәб әт-таухид» деп атағанды жөн санаған.[16]
«Китәб әт-таухид» имам Матуридидің кәләм іліміне қатысты пікірлерінің жиынтығы болғандықтан «матуриди» сенім мектебінің негізгі кітабы саналады. Матуриди бұл еңбегінде сунниттік бағыттың басты қағидаттары мен сенімін тарқатып түсіндіріп, өзге бағыттар мен мазхабтардың сенімі мен пікірлерін ақыл мен нақылға негізделген бұлтартпас дәлелдермен теріске шығарған. Сондықтан бұл еңбек кәләм ілімімен қатар, мұғтазилиттерден бастап, түрлі дінипәлсапалық және дінисаяси мазхабтар мен ағымдардың сенімі мен ұстанымы жайлы мәлімет беретін әрі олардың көзқарастарын қатаң сынап, терістейтін классикалық қайнаркөздердің бірі болып табылады.
Бұл еңбектің жалғыз қолжазба нұсқасы Кембридж университетінің кітапханасында сақтаулы. Тіркелген нөмірі: 3651. Қолжазба орташа көлемдегі 206 парақтан, әр парақ екі беттен тұрады, сондайақ әр беті 21 жолдан тұрады. Бұл еңбекті аталмыш түпнұсқа негізінде Фетхуллаһ Хулейф ең алғаш болып зерттеп, қомақты кіріспе жазып, 1970 жылы Бейрут қаласында жарыққа шығарды.
Матуриди бұл еңбегін таным теориясын тарқатып түсіндірумен бастаған. Осылайша ол өзінің теологиялық тұжырымдарын эпистемологияға негіздеу арқылы өз ілімінің іргетасын мықтап қалай білді. Әсілі, бізге жеткен ең көне теологиялық еңбектер арасында Матуридидің осы «Китәб әтТаухид» атты еңбегі ғана таным теориясымен басталған. Яғни, имам Матуридиді өзінің теологиялық көзқарастарын эпистемологияға негіздеп жазған алғашқы кәләм ғалымы десек болады. Өйткені, Матуридиден бұрын бірде-бір кәләм ғалымы «таным» теориясын өз алдына бөлек тақырып ретінде қолға алмаған. Мысалға, әшғарилік кәләм мектебінің негізін қалған имам Әшғаридің (қ.ж.324/935) бізге жеткен «Китәб әл-лума῾» және «әл-Ибәнә» атты еңбектерінде таным мәселесіне қатысты арнайы бөлім жоқ.
Ал Матуридиден кейінгі ғалымдарға келсек, олардың басым көпшілігінің өз еңбектерінің кіріспесінде «таным» теориясы жайлы жазғанын көреміз. Бұл олардың Матуридиден үлгі алғандығының айғағы. Мысалға Матуриди мектебінің белді өкілі Әбу Му῾ин Мәймун ән-Нәсәфи (қ.ж.508/1114) өзінің кәләм іліміне қатысты «Табсират әл-әдиллә» атты еңбегінің басында «таным» теориясы жайлы сөз қозғап, адам баласы ғылым-білімге және сол арқылы ақиқатқа қандай жолдармен жететіні жайлы жазған.[17] Әбу әлЙуср әлПаздауи де «Усул әддин» атты еңбегін таным теориясын баяндаумен бастайды.[18] Нур әд-Дин әс-Сабуни де «әл-Бидәйа» атты еңбегін білім алу жолдарын, яғни, «таным» қайнаркөздерін түсіндірумен бастаған.[19] Сондай-ақ аталмыш ғалымдардан басқа да көптеген матуриди ғалымдары осы дәстүрді берік ұстанған.
Тіпті, Матуридидің ізбасарларын былай қойғанда, Бақилләни (қ.ж.403/1013), Абдуқаһир әл-Бағдади (қ.ж.429/1037), имам әлХарамейн әлЖуейни (қ.ж.478/1085), имам әлҒазали (қ.ж.505/1111), Фахруддин әр-Рази (543/1148-604/1209) және Адудуддин әлИжи (қ.ж.756/1355) сынды әшғари мектебінің белді өкілдері де «таным» мәселесіне ерекше көңіл бөліп, өз ілімдерін эпистемологояға негіздеуге ерекше мән берген.[20] Міне, осыған қарап, аталмыш ғалымдар өздерінің ғылыми тұжырымдарын эпистемалогиялық тұрғыдан негіздеу мәселесінде Матуридидің осы еңбегінен үлгі алған деуге толық негіз бар.
«Китәб әттаухид» атты еңбектің қысқаша мазмұны: Кіріспе (таным қайнаркөздері және оларды жоққа шығаратындарға дәйекті жауаптар), иләһият мәселелері (Алланың «әзәли» (әуелден бар) болуы, ғаламның жаратылысы, материялдық әлем арқылы ғайып әлемін дәлелдеу мәселесі, Алланың «зати», «сәлби» және «хабари» атрибуттары, муташабиһ мәселелер, таухид, дуалистік сенім мен дахриттік, гностикалық және софистік көзқарастарды теріске шығару үшін алға тартылған дәйекті тезистер және т.б.), «нубууәт»/пайғамбарлық мәселесі (адамзаттың пайғамбарларға мұқтаждығы, Мұхаммед пайғамбардың (с.а.у.) пайғамбарлығын дәлелдеу және т.б.), «қада» және «қадар»/тағдыр мәселесі (адамның ісәрекеті, еркі мен қалауы, ажал және ризық мәселесі, қадариттердің/мұғтазилиттердің тағдырға қатысты көзқарастарын терістейтін жауаптар), үлкен күнә мәселесі, иман мен ислам терминдерінің арақатынасы сынды тақырыптарды қамтиды.
«Китәб әт-тәуилат»: Матуридидің ең елеулі де, қомақты еңбегі ислам дінінің ең басты қайнаркөзі ‒ Құран Кәрімге жасаған тәпсірі болып табылады. Тәуиләт әл-Құран және Тәуиләт әһл әссуннә[21] деп аталып жүрген бұл еңбектің негізгі атауы – Китәб әтТәуиләт. Өйткені бұл еңбекке түсіндірме (шарх) жазған Әбу Бәкр Мұхаммед ибн Ахмад ᾽Ала әдДин әсСамарқанди (538/1144 ж.қ.) түсіндірменің кіріспесінде оны Китәб әтТәуиләт деп атаған.[22] Сондайақ, Әбу әлЙуср әлПаздауи (493/1099 ж.қ.) да Усул әддин атты еңбегінің кіріспесінде аталмыш еңбекті Китәб әтТәуиләт деп атаған.[23] Ал еңбектің Тәуиләт әл-Құран деп аталуы бәлкім Әбу Му῾ин әнНәсәфидің Табсират әләдиллә атты еңбегінде имам Матуридидің еңбектерін атағанда: «Әбу Мансұр әлМатуридидің Құранның тәуиліне қатысты еңбегі – теңдессіз кітап»,[24] ‒ деген сөзінен туындаса керек. Сонымен қатар, «табақат» кітаптарының көбінде бұл еңбектің атауы Тәуиләт әл-Құран деп келген. Ал Тәуиләт әһл әссуннә деген атауға келсек, атынан да көрініп тұрғандай, бұл еңбектің сунниттік сенім негізінде жазылғандығын және имам Матуридидің сунниттердің көшбасшы имамдарының бірі ретінде қабылданғандығын көрсетеді.
Ал енді бұл еңбектің Китәб әтТәфсир немесе Тәфсир әлҚұран емес Китәб әтТәуиләт немесе Тәуиләт әлҚұран деп аталуының себебі, Матуриди бұл еңбектің кіріспесінде Құран іліміндегі тәпсір мен тәуил ұғымдарының ара-жігін ажыратып былай түсіндірген: «Тәпсір сахабаларға, ал тәуил ғалымдарға тиесілі. Мұның мәні ‒ сахабалар бәріне куә болғандықтан Құран аяттарының не үшін әрі қандай мәселеге қатысты түскенін нақты білген. Құран аятының тәпсірі тәуилге қарағанда маңызды, өйткені тәпсір ‒ Алланың нені меңзегенін (яғни аяттың нақты мәнмағынасын, ақиқатын) білдіреді. Ол (Алланың атынан) куәлік ету секілді, сондықтан оны тәпсірлеу (аяттың қандай мәселеге қатысты және не себепті түскенін) нақты білетін кісіге ғана рұқсат етіледі. Осыған байланысты, (бір хадисте): «Кімдекім Құранды өз ойымен, өз бетінше тәпсірлейтін болса, тозақтағы орнына дайындалсын», – делінген. Өйткені ол Құран аятын тәпсірлеу арқылы Алланың атынан куәлік еткен (яғни Алланың атынан сөйлеп, үкім айтқан) болады».[25] Міне осылайша Матуриди тәпсір ұғымын Алла меңзеген мағынаны нақты білу деп түсіндірсе, тәуил ұғымын Алла меңзеген мағынаның не екеніне қатысты кесімді пікір білдірмей, «бұл аятта Алла меңзеген мағына мынау болуы мүмкін», дегендей, дұрыс болуы ықтимал бірнеше мағынаның бірін таңдау деп түсіндірген. Міне сондықтан да, ол бұл еңбегін Китәб әтТәфсир емес, Китәб әтТәуиләт деп атаған.
Көптеген ғалымдар Китәб әтТәуиләттың бағажетпес теңдессіз еңбек екенін айтқан. Солардың бірі Әбу Му῾ин әнНәсәфи Табсират әләдиллә атты еңбегінде: «Әбу Мансур әлМатуридидің Құранның тәуиліне қатысты еңбегі – теңдессіз кітап»,[26] ‒ деген. Сондайақ оның шәкірті шейх, имам ᾽Ала әдДин әсСамарқанди Китәб әтТәуиләтқа жазған түсіндірмесінің кіріспесінде былай деген: «Шейх, имам, ᾽аламу әлҺуда Әбу Мансур Мұхаммед ибн Мұхаммед ибн Махмуд әлМатуридиге (р.а.) тиесілі Китәб әтТәуиләт ‒ сунниттік бағыттың таухид/сенім негіздерін, сондайақ Әбу Ханифа және оның ізбасарларының (а.р.) мәзһабының фиқһ негіздері мен тармақтарын Құранға сай баяндайтын аса қадірлі әрі өте пайдалы еңбек».[27] Ал имам ᾽Абд әлҚадир әлҚураши (қ.ж.х.775) бұл еңбекке: «Ол – теңдессіз кітап, тіпті, Матуридиден бұрын сол сала бойынша қалам тартқандардың еңбектерінің ешбірі оған мүлде жуықтай алмайды», ‒ деп жоғары баға берген.[28]
Әсілі бұл еңбекке қарап, имам Матуридидің діни ілімдердің бәрін жоғары деңгейде меңгерген біртуар ғұлама болғанын анық көруге болады. Ол бұл еңбегінде өз дәуірінде болған, бүгінге дейін жалғасын тапқан, мұсылмандардың бірлігі мен татулығына сызат түсіретін сенімге және діннің өзге де тармақ мәселелеріне қатысты түйіткілді мәселелерді Құран аяттарын талдай отырып шешуге тырысқан. Бұл еңбек оның тек қана кәләм ілімі бойынша емес, фиқһ ілімі, фиқһ методологиясы, қирағат ілімі, хадис ілімі, мазхабтар тарихы және жалпы Құран ілімі бойынша асқан білгірлігі мен терең ілімінің жемісі болып табылады.
Негізінде Әбу Мансур Матуриди Құранға біртұтастық принцібі шеңберінде қарау бағытын ұстанған. Оның методологиялық әдісі бойынша Құран сүрелері мен аятары арасында тығыз байланыс пен толыққанды үйлесімділік бар. Осыған орай ол Құранды «әлКитәб әлМутлақ» яғни, бір жақты қарауға келмейтін бәрін қамтушы «абсолютті кітап» деп атаған. Өйткені оның түсінігінше Құран – адамның рухы мен жандүниесіне, ақылойы мен санасезіміне яғни, бүкіл болмысбітіміне тіл қататын иләһи кітап. Сондықтан Матуриди Құранды дұрыс түсініп, дұрыс пайымдау әрі өзгелерге түсіндіру мақсатында бар қабілеті мен білімін, күшжігері мен қажырқайратын қолданып, талмай еңбек еткен. Нәтижеде оның Китәб әтТәуиләт атты еңбегі өзінен кейінгі дираят тәпсірлеріне соны үлгі болып, ғасырлар өтсе де құндылығын жоғалтпайтын ислам дінінің ойсана тарихындағы ең қомақты да, елеулі еңбектердің біріне айналды.
Аталмыш еңбектерден бөлек имам Матуридиге телінген, алайда оған тиесілі емес басқа да еңбектер бар, атап айтсақ олар: «Шәрх әлФиқһ әлӘкбар», «Китаб әл῾ақида» (Рисәлә фи әл῾ақидә), «әрРисәлә фи әлИман», «Шарх китаб әлИбәнә ли Әш῾ари», «Уәсая уә мунәжат», «әрРисалә фи мә лә иәжузу әлуақф ῾алейһи фи әлҚуран». Кейінгі матуридитанушы ғалымдар аталмыш еңбектердің Матуридиге қателікпен телінгендігін анықтаған. Сондай-ақ аталмыш еңбектердің Матуриди және оның еңбектері жайлы мәлімет берген ең көне қайнаркөз саналатын Әбу Му῾ин әнНәсәфидің «Табсират әлӘдиллә» атты еңбегінде мүлде аталмауы олардың Матуридиге тиесілі еместігін нақтылай түседі.
[1] ᾽Ала әдДин әсСамарқанди, «Шәрх әтТәуиләт», I, 1-3. (қар. Мұхаммед Мустафиз арРахман, «Тәуиләтқа кіріспе», Бағдат, 1983, 23 б.)
[2] ᾽Ала әдДин әсСамарқанди Әбу Му῾ин әнНәсәфи және Садр әлИслам Әбу әлЙуср әлПаздауидің шәкірті. Имам Матуридидің «К. әтТәуиләт» атты еңбегіне сегіз томнан тұратын түсіндірме жазған. Бұл еңбек әлі күнге дейін қолжазба күйінде сақталулы. Бекир Топалоғлуның басшылығындағы зерттеушілер тобының «К. әтТәуиләтқа» жасаған зерттеуінде осы түсіндірмеге жүгінілген. Бұл «К. әтТәуиләтқа» жасалған соңғы зерттеу болып, он жеті томнан тұрады.
[3] Нәсәфи, I 359 б.
[4] Бекир Т. «Ебу Мансур елМатуриди Тевилат елКуран», кіріспе, Ыстамбұл, 2005, I XXIV-XXV бб.
[5] Брокелманның Көпрүлү және Сулеймания кітапханаларында осы еңбектің қолжазба нұсқасы деп көрсеткен нұсқалардың кейіннен имам Матуридиге тиесілі емес екені анықталған. Дегенмен бұл еңбекті атап өткен немесе одан пайдаланған қайнаркөздер бар олар: Әбу әлЙуср әлПаздауи, 241 б. Нәсәфи, а.қ.к. I, 52, 162, 405 бб. II 829, 834 бб.
[6] Мұғтазилиттік бағытты ұстанған Матуридидің замандасы толық атыжөні Әбу әлҚасим Абдуллаһ ибн Ахмад әлБәлхи әлКә῾би (қ.ж.317-19/)
[7] Бұл еңбектен пайдаланған қайнаркөз: Нәсәфи, II, 567 б.
[8] Әбу ῾Умар Мұхаммед ибн ῾Умар ибн Са῾ид әлБәһили әлБасри (300/913) (қар. Ибн әнНәдим, 219 б.) Бұл ғалым кейбір әдебиеттерде Әбу Мұхаммед әлБәһили деп аталған. (қар. Әйюуб Али, «῾ақидәт әлИслам уә әлИмам әлМатуриди», Бангладеш, 1983 273 б. Хулейф Ф. Китәб әтТаухид кіріспесі, 6م)
[9] Бұл еңбектен пайдаланған қайнаркөздер: Әбу Му᾽ин ән-Нәсәфи, I, 146 б.II, 784 б. ᾽Ала әдДин әсСамарқанди, «Мизән әлУсул», 70, 659-660, 699, 746 бб.
[10] Бұл еңбектен пайдаланған қайнаркөздер қар. Әбу әлЙуср әлПаздауи, v. 113b.
[11] Хулейф Ф. «К. әтТаухид кіріспесі», Ыстамбұл 1979. 6م б.
[12] Сөнмез К. 26 б.
[13] ән-Нәсәфи, I, 359 б. Паздауи,14 б.
[14] Әсіресе, аталмыш екі ғалымның кәләм саласы бойынша жазған еңбектері таным теориясын баяндаумен басталады. Қар. Матуриди, «Китәб әтТаухид», ред. Б. Топалоғлу, М. Аручи, Анкара, 2003, 3-21 бб. Нәсәфи, I, 3-24 бб. Паздауи, 17-23 бб.)
[15] Хажи Халифа, II 1406 б.
[16] Бекир Топалоғлу, «Китәб әтТаухид кіріспесі», Анкара, 2003, XIX б.
[17] ән-Нәсәфи, «Табсира». ред. Мухаммад әл-Әнуар Хамид ῾Иса. Каир, 2011. I, 141-150 бб.
[18] Паздауи, 17-23 бб.
[19] Нур әд-Дин әс-Сабуни, «Китәб әл-Бидая мин әл-Кифәйә фи әл-Һидая мин Усул әд-Дин», ред. Фетхуллаһ Хулейф, ‒ Каир: 1969, 29-33 бб.
[20] Мұхаммед Мустафиз арРахман, «Тәуиләтқа кіріспе», Бағдат, 1983, 28 б. Ханифи Өзжан, «Матуридиде билги проблеми». Ыстамбұл, 2012, 30 б.
[21] Хажи Халифа, I 336 б.
[22] ᾽Ала әдДин әсСамарқанди, v.1a.
[23] әлПаздауи, 14 б.
[24] әнНәсәфи, I 359 б.
[25] Матуриди, Тәуилат әһл әсСуннә, 349 б.
[26] әнНәсәфи, I 359 б.
[27] ᾽Ала әдДин әсСамарқанди, v.1a.
[28] әлҚураши, 130-131 бб.