«Ағраф» (الأعراف) сөзінің тілдік мағынасы «биік жер», «төбешік», «дөң», «қыр» деген ұғымдарға саяды. Жекеше түрі - «Ғурф» (عُرْف). Араб халқында дөңес жерлерді «ғурф» дейді екен. "Ағраф" соның көпше түрі. Қораздың айдары денесінің жоғарғы жағында орналасқандықтан, оны да «ғурф» деп атаған.
Шариғи анықтамасына келер болсақ, Ислам ғұламалары бір-біріне жақын әртүрлі анықтама жасаған. Солардың кейбірі төмендегідей:
- Пейіш пен тозақтан биік жерде орналасқан орынның аты.
- Пейіш пен тозақты бөліп тұратын орын.
- Пейіш пен тозақтың ортасында орналасқан тау немесе дөң.
- Пейіш пен тозақ арасында орналасқан дуал.
- Пейіштік пен тозақтықтардың арасын бөліп тұрар перде.
- Пейіш пен тозақ арасындағы сырат.
- Т.б.
Ағрафты "пейіш пен тозақ арасындағы дуал" деушілер «Хадид» сүресінің 13-аятын дәлел қылады. Аталмыш аятта былай делінген:
«Сол күні, мұнафиқ ерлер мен мұнафиқ әйелдер мүміндерге: "Бізге көздеріңнің қырын салыңдар. Нұрларыңнан біз де пайдаланайық!" - дейді. Сонда оларға: "Арттарыңа кейін қайтып, нұр іздеңдер!" - делінеді. Сөйтіп, олардың араларына есігі бар бір дуал орнатылады. Оның ішкі жағы рахымдылық, сыртқы жағында азап бар»[1].
Демек, қиямет күні Алла Тағала пейіш пен тозақ арасына «Ағраф» деп аталатын тау кейпінде немесе дуал кейпінде биік бір бөгет жаратады екен. Ол жерде - қайда баратындары әлі нақтыланбаған, бірақ пейішке баратындықтары үміт етілетін пенделер орналасады. Олар пейіш пен тозақтағыларға жоғарыдан қарап, ондағыларды түрлерінен танып дауыстайды. Бұл жөнінде Құран Кәрімнің «Ағраф» сүресінде былай баян етілген:
«(Жұмақтағылар мен тозақтағылардың) арасында бөгет бар. Және «Ағраф» делінген орында екі жақтағыларды да түр-әлпеттерінен танитын кісілер болады. Бұлар пейіштегілерге: «Сәләмун алейкум» - деп дауыстайды. Олар (ағрафтағылар) - әлі жәннәтқа кірмеген, бірақ (кіретіндіктерін) үміт ететіндер».
«Қашан олардың көздері тозақтықтар жаққа бұрылса: «Раббымыз! Бізді залым елмен бірге қыла көрме!» - дейді».
«Ағрафтағылар түр-әлпеттерінен таныған (тозақтағы) кісілерге: «Сендерге көптіктерің мен тәкәппарлануларың пайда бермеді ме?» - деп дауыстайды»[2].
«Ағраф» деген мекенде кімдер болады?
Ол жерде кімдер тұрақтайтындығы жөнінде тәпсіршілер әртүрлі пікір білдірген. Бірақ, тәпсір кітаптарындағы риуаяттар мен сахаба сөздеріне қарай, ол жерде – жақсы амалдары мен жаман амалдары тең түскен мұсылмандар тұрақтайды деуге болады. Бұған байланысты, сахаба Жәбір ибн Абдулладан жеткен бір риуаятта Алла елшісінің (с.а.у.) "Ағраф" иелері жайында былай дегендігі келтіріледі:
«Қиямет күні амал таразысы қойылады. Таразыда жақсылы және жаманды істер тартылады. Кімнің жақсылығы жамандығынан сіркедей артық болса, пейішке кіреді. Және кімнің жамандығы жақсылығынан сіркедей артық болса, тозаққа кіреді». Сонда сахабалар: «Уа, Расулаллаһ! Жақсылықтары мен жамандықтары тең түскендердің жағдайы не болады?» - деп сұрағанда, Алла елшісі: «Олар – Ағраф иелері! Олар пейішке кірмейді, бірақ үміттері бар», - деп жауап береді», - дейді сахаба.
Сахаба Абдулла ибн Аббастың да былай дегендігі келтірілген:
«Ағрафтағылар – жақсылықтары мен жамандықтары тең түсіп, не жақсылықтары жамандықтарынан артық көрілмей, не жамандықтары жақсылықтарынан артық көрілмей, сол жерде қамалып қалған қауым». (Табари).
Сахаба Хузайфа Алла елшісінің былай дегендігін жеткізеді:
«Киямет күні адамдар жиналып, жәннәт иелері – жәннәтқа, тозақ иелері – тозаққа (барулары) әмір етіледі. Кейін Ағрафтағыларға:
- Сендер нені күтіп тұрсыңдар? - делінеді.
- Сенің әміріңді күтіп тұрмыз, - дейді олар. Сонда оларға:
- Сендердің жасаған жақсылықтарың оттан аман алып қалып, тозаққа кірулеріңе тосқауыл жасауда. Бірақ, жасаған қателіктерің де пейіш пен сендердің араларыңда бөгет болып тұр. Ендеше, кешірімділігіммен және рахымдылығыммен пейішке кіріңдер», - делінеді».
Сахаба Абдулла ибн Мәсғұдтың да мынадай сөзі келтірілген:
«Кімнің жақсылықтары мен жамандықтары тең түссе, ол - Ағраф иелерінен болмақ».
Осы тұрғыда, «Ағрафты» мекендейтіндердің мұсылман жындар болатындығы білдірілген риуаяттар да бар[3].
Алла баршамызды жәннәт иелерінен еткей! Әлхамдулилләһи раббиль аләмин!
[1] «Хадид» сүресі, 13 аят.
[2] «Ағраф» сүресі, 46-48 аяттар.
[3] Имам Жәләлуддин әс-Суюти: «әд-Дуруль Мәнсур» - «Ағраф» сүресі.