1. Тағдырға иман адамды жауапсыздық пен паңданудан сақтайды.
Адам табиғатында өз қателігін мойындамай, екінші біреуге сілтеу немесе тағдырға жала жауып, жауапкершіліктен қашу бар. Әрдайым жасаған күнәларына әр түрлі сылтау құрастырып, бас сауғалап қашып кетер жол іздейді. Міне, осы өз ерік-қалауымен жасаған күнәларын тағдырға жауып, жауапкершіліктен қашқысы келетін адамның алдына Алла Тағала тарапынан берілген «дербес ерік-қалауы» шығып, «Қайда барасың? Сен істеген әрбір ісіңді өз ерік-қалауыңмен атқардың. Сондықтан күнәларыңа тағдырды сылтау ете алмайсың»,-деп тозақтың қызыл отын көзіне елестетіп, жауапкершілігін есіне салады.
Сондай-ақ, адам табиғатында қолы жеткен жетістіктермен мақтанып, паңдануы тағы бар. Күнәларынан ақталып, тағдырды сылтау еткен әлгі адам істеген кейбір жақсылықтары мен қолы жеткен бәзбір жетістіктерін көлденеңдетіп: «Мен істедім, мен бүйттім, мен сөйттім» деп, дем арасында өзгеріп, күбідей ісініп шыға келеді. Менмендігі бара-бара ұлғайып, тәкаппарлыққа айналып, ақыры әрбір ісін жаратқан Ұлы Жаратушысын ұмыт қалдырып, кердең басып, айналасындағы адамдарға мысқылдай қарап, жеңінің ұшымен сәлем береді.
Осындай нәпсісіне адамдық тізгінін ұстатып, тәкаппарлыққа, менмендікке құл болып, мұрнын шүйіргісі келетін пенденің алдына «тағдыр» шығып: «Сенің мақтануға, паңдануға ешбір ақың жоқ. Барлық жақсылыққа апарар жолды көрсетіп, ниетіңе жеткізіп сәтін салған, ізгілікті жаратып, жетістікті нәсіп еткен Алла емес пе?», - деп құлдың шамасын көзіне көрсетіп, «тәкаппарлықтан аулақ бол!» дейді.
Иә, адамның қолы жеткен жетістіктері мен жасаған игіліктеріне иелік етуге еш ақысы жоқ. Себебі, әрбір жақсы істің жасалуын Алла Тағала қаламаса қалай жүзеге асар еді? Құлдың ниет етіп, істегісі келген ізгі ісіне «жоқ» деп Ұлы Жаратушысы тосқауыл қойса, құлдың қолынан не келер? Адамға істің жақсысын ажырата білетін ақыл сыйлаған, қабілет берген, оның жасауға ниет еткен әрбір ісін жүзеге асырған Ұлы Иесі емес пе?! Иә, жақсылықты қалаған – біз, ал оны жаратқан – Алла Тағала.
Жақсылық атаулыны жүзеге асырудағы адамның алар еншісі лифтің ішіндегі түймені басуындай-ақ. Мысалы, лифтпен жоғары қабатқа шығуды қалап, саусағыңыздың ұшымен түймені басасыз, сөйтіп, лифт сізді қалаған қабатыңызға шығарады. Шыққаннан кейін «лифтіні жоғарыға мен шығардым» деп, мақтана алмайсыз. Өйткені сіз лифтіні емес, лифт сізді шығарды.
Таразының екі басын тең ұстап, астамшылық пен нұқсандықтан бойын аулақ ұстаған тақуа жан барлық істеген күнәлары үшін «нәпсімді тыңдап, шайтанның арбауына алданып, жаманшылықты таңдаған, қалаған менмін, олай болса өзім кінәлімін» деп Ұлы Иесінен істеген күнәларының кешірілуін тілесе, қолы жеткен жетістіктері үшін «Алла Тағалам мұны нәсіп еткен Сенсің, сәттілігін салған тағы Өзіңсің!» деп, жақсылықтың шынайы иесі Алла Тағалаға рахметін білдіріп, өзінің борыштарлығын сезінеді. Мұндай тақуа жанның жадында әрдайым: «Саған келген барлық жақсылық Алладан, ал басыңа келген барлық жамандық нәпсіңнен»[1], - деген қасиетті аят жаңғырып тұрады.
2.Басына қиыншылық түскен жан тағдырдан жұбаныш табады. Тағдырға иман етіп, әрбір істің Алланың рұқсатынсыз іске аспайтынына жүрекпен сенген кез келген адам басына келген қиыншылықтар мен пәлекеттердің әсерінен өз-өзін жеп, іштей тынып, үмітсіздікке бас имейді. Ұлы Жаратушысының құлын жақсылықпен де, қиыншылықпен де сынайтынын білгендіктен: «Алла Тағалам, маған сабыр бер! Сауабыңа кенелейін» деп, келешекке деген үмітін қанат етіп, қайрат-жігерін қамшылайды. Басына келген айықпас ауруға: «сау болғанда бәлкім Аллаға деген мұқтаждығымды ұмытып, әр түрлі күнәға батар ма едім? Бәлкім, Алла маған сауап жинаудың, Өзіне жақындаудың жолын осылай берген шығар. Ендеше, ауруларым күнәларыма кәффарат болар» деп, сынық көңіліне медет табады. Мал-мүлкін жоғалтып алса, яки басқа біреудің қолында кетсе: «Алла Тағала менің тағдырыма жазбаған ғой, бұйырмаған екен, барлық мал-мүліктің шынайы иесі – Ұлы Жаратушым Сен өзіңсің, қалағаныңа бересің, қалағаныңнан аласың» деп, Ұлы Иесінің алдында басын барынша иіп, әр нәрсенің Оның қалауымен ғана болатынын жадында тағы бір рет жаңғыртып, түгесілмес сауабы мен жәннаттағы мәңгілік сый-сияпатынан үміт етеді. Себебі, сабыр сақтап, шүкір еткен құлдың мына дүниеде жоғалған пәни мал-мүлкі ақыретте мәңгілік мал-мүлікіне айналып, жәннат төрінен менмұндалап тұрады.
Жобасын жасап, жеті рет өлшеп, бір рет кескен ойындағы ісі, армандаған мақсаты орындалмай қалса, «қайырлысы болсын» деп, сабыр танытады. Ал тағдырға иманнан нәсібін ала алмаған байғұс жандар басына түскен жоғарыда айтылған қиыншылықтар мен пәлекеттерге: «Неге бұлай болды, қап, әттеген-ай», – деп санын сабалап, айналасынан кінәлі пенделерді іздеп, басын тастан-тасқа ұрып, өмірден түңіліп, үмітсіздіктің қараңғы әлемінде тұншығып жатады.
3. Тағдырға иман ержүректік пен батылдыққа бастайды.
Басына не келсе де Алланың рұқсатымен, қалауымен келетініне бек сенген жанның бойына ерекше батылдық бітеді. Ар-намысын таптауға төніп келген дұшпаннан отанын, дінін, халқын қорғау үшін ерен ерлікпен шайқасады. Ажалының алдын ала Ұлы Жаратушысы тарапынан белгіленгенін білгендіктен «тағдырымдағы өлімім қай жерде, қай уақытқа белгіленсе, міндетті түрде сол жерде, сол мезетте өлімді татамын, жазмыш ажалым мұндай қасиетті соғыста емес, үйде жылы төсекте жатсам да келіп жетер» деп «алғалап» ұран тастап, жау жүрегін аузынан шығарады.
Белгілі бір пайдалы іске кірісер болса, алдымен, барлық қолынан келер қажетті іс-шараларды атқарып, керекті себептерді орындағаннан кейін, «тағдырыма жазылғанын, бұйырғанын, Алланың қалағанын көрерміз, жазмыштан озмыш жоқ» деп, тәуекелге бел байлайды. Шегіншектеп, қорқу тағдырға сенген жанның пәк дүниесіне аяқ баспайды.
4. Тағдырға иман қанағатқа тәрбиелеп, көре алмаушылық пен қызғаныштан сақтайды.
Барлық адамның бұл дүниеде дәм татар рызық-несібесі алдын ала Ұлы Жаратушысы тарапынан белгіленгеніне иман еткен жан өзіне жүктелген міндеттерін, қолынан келер барлық себептерді атқарғаннан кейін Жаратқанның берген үлесіне ризалық білдіріп, қанағатты пір тұтып, басқалардың мал-мүлкіне сұқ көзбен қарап, пәк жүрегіне қызғаныш сезімін қонақ етпейді.
5. Тағдырға иман адамды жүйелі жұмыс істеуге, әрбір ісін тап-тұйнақтай атқаруға тәрбиелейді.
Жаратылыстағы әр нәрсенің арнайы есеппен, белгілі жүйемен жұмыс істеп тұрғанын көріп, одан сабақ ала білген жан әрбір ісін тап-тұйнақтай атқаруға, жоба-жоспарсыз ешбір істі бастамауға тырысады. Жүйелілік оның табиғатына сіңіп, тұрақты мінезіне айналады.
[1] Ниса сүресі/79.