Әр нәрсеге сөз қайтаруды әдетке айналдыру, «жоқ, олай емес» деп сөз жұқтырмау өте жаман қасиет. Мәселен біреу: «Далада 25 градус ыстық» десе, оған: «Жоқ, 30 градустан төмен емес» деу оның сөзіне қарсы келу болып табылады. Өйткені бұл сөзімізбен ол адамға астарлы түрде «Сен білмейсің, бұл нәрсені сен түсінбейсің, сен ақымақсың, мен ақылды және білімдімін» дегенді жеткізіп тұрған боламыз. Ал бұл өзін жоғары санап, өзгелерге тиісу деген сөз. Қарсы алдымыздағы адамның кемшіліктерін тауып, оған көрсету күнә болады. Себебі, оның айыбын бетіне басып, ренжітіп, көңілін қалдырған боламыз. Орынсыз ренжіту харам болып табылады. Мұндай жағдайларда өзгенің қатесін айту қажет емес. Керсінше, үндемей қою иманның кемелдігін көрсетеді. Әнас ибн Мәлік: «Сөз таластыруға дінде орын жоқ. Сөз тартысу жүректі қатайтады, кек және жек көрушілік тудырады»,- деген. Кейбір ғалымдар тіпті: «Ең жақсы көретін садық досыңмен сөз тартысып ашуландыр да, артынша басыңа келетін пәлекетті көр»,- деген екен.
Бейкүнә адам өзгелерді дұрыс жолға шақырамын деп сөз тартысуға кіріссе, бұл әрекеті оған күнә ретінде жетіп артылады. Қарсы келуді, сөз тартысуды әдетке айналдырған адамның мінезі де жаман болады.
Имам Ғазали: «Атын шығаруды ғана көздеген адам сөз тартыстырғанды жақсы көреді. Ал аты шығып танымал болу – апат»,- деген.
Сөз тартысу – достың достығын азайтады, ал дұшпанның дұшпандығын арттырады. Момын адам тәкәппар емес, керісінше, салмақты болады, дүниелік істерде оңайлық көрсетеді. Дін істерінде дұрыс болады. Сөз таласпайды.
Әнас ибн Мәлік: «Бір күні біз діни мәселеде сөз тартысып жатқанымызда Алла елшісі жанымызға келді. Бізге ашуланғаны соншалық, ол кісінің дәл осындай ашулы халін бұрын-соңды көрмеген едік. Жанымызға келген әз елші:
«Сөз тартысуды доғарыңдар! Сендерден бұрын келгендер осының кесірінен ғана құрып кеткен еді. Сөз тартысудың пайдасы жоқ, сөз таласу зиянды. Мүмін адам сөз тартыспайды» (Табарани).
Өзінікі дұрыс бола тұра сөз тартысуды тоқтату, айтқаны қате бола тұра сөз тартысуды тоқтатудан қиынырақ. Осы тұрғыдан, айтқаны дұрыс бола тұра сөз тартысуды тоқтатудың сауабы да көбірек болады.
Достар арасындағы кек сақтауға себеп болып, оның отын алаулататын нәрсе – сөз тартысу. Сөз тартысу – қарсы тараптағы адамды надан орнына қою, «сен білмейсің, мен білемін» деп айту деген сөз. Надандықпен айыпталған әр адам аз болса да, қатты болса да, әйтеуір ашуланады. Хадистерде:
Сөз тартысу – өзінің ақылын, қабілеттілік пен білімде үстемірек екенін дәлелдеуге тырысу деген сөз. Ал бұл нәрсе қарсы тараптағы адамды надандық және ақымақтықпен айыптаумен бара-бар. Бұл дегеніміз- дұшпандықтың дәл өзі. Сөз таластырудың зияны жайлы көптеген хадистер жеткен. Солардың бірнешеуін келтірер болсақ:
«Сөз тартыспайтын, ешкімді ренжітпейтін адам жәннаттық» (Тирмизи)
«Сөйлесіп жатқанда қарсы келмейтін немесе айтқаны дұрыс болса да сөз тартысудан аулақ болған адамға жәннаттан зәулім сарай тұрғызылады» (Табарани)
«Айтқан сөзі дұрыс болса да сөз тартысуды доғармаған адам шынайы иманға қауыша алмайды» (Ибн Әбиддүнийа)
«Бүлік шығуынан күмәнданған ұрыстарды тәрк етіңдер» (Табарани)
Көре алмаушылыққа жол ашады
Шындықты мәнсіз етіп көрсетеді
Кек сақтауға жол ашады
Ғайбатқа себеп болады
Мақтануға себеп болады
Сөз таластырушы жеңіп шығатын болса, өзін мақтанудан құтқара алмайды. «Мына дәлелдерді айтып үнін өшірдім» деу арқылы өз-өзін мақтайды. Алайда «Жаман болған дұрыстық – адамның өз-өзін мақтауы». «Лұқман» сүресінің 18- аятында:
Досын жеңіп шығумен мақтанатын топта бауырмашылдық болуы мүмкін бе? Мақтану өзгені төмен, бейшара көруден туындайды. Алайда, хадисте былай делінген:
Кемшілік іздегіш болады
Келген зиянға қуандырады
Сөз таластырушы қарсы тараптағы адамның жаман, ыңғайсыз жағдайға түскеніне қуанады. Алайда,
Рияға жол ашады
Ақиқатты жоққа шығаруға жол ашады
Қырсығуға себеп болады
Ал қырсығу жек көрушілікке, дұшпандыққа жол ашады.
Дініміз болса: