Шұрқырасып аман-саулық сұрасып жатырмыз. Иекеңнің бір қасиеті алыс-жақын, таныс-білістің баршасын қалдырмай, қазбалай сұрайды. Бұл жолы да солай етті. Соның соңын ала Алматыдан кеше келгенін айтты.
– Бүгін қолың бос па? – деді. Мен әзілге шаптырдым:
– Қолым бүгін түгел ертең де бос.
– Әй, бәрекелді, – деп көңілдене түсті. – Елге біраздан бері жолымның түскені осы. Басты шаруам – Жеңіс күні қарсаңында әкемнің басына барып зиярат ету, қалғанын көре жатармыз.
– Мынауың қуана құптарлық екен, ал енді ондай игі істен қалуға болмас...
– Мен машинамен келе жатырмын, онда киініп есік алдына шығып тұр.
Машинаға жайғасқан соң Иекең шопырына:
– Жаңа базарға қарай жүр, – деді. – Молданы ала кетейік.
Жаңа базарға жақын жердегі тар көшемен келіп, үлкен үйдің алдына келіп тоқтадық. Иекең машинадан түсіп, ішке кіріп кетті. Бірақ оның барғанынан қайтқаны жылдам болды. Түсі бұзылып, күреңітіп оралды.
– Иеке, жайшылық па?
– Діннің адамы да осындай берекесіз болады екен. Күні кеше бүгін сағат ондарда келіп алып кетуге уәделескенмін. Үйіндегілер жаңа ғана жаназаға кетті дейді. Апыр-ай, бұл қалай болды? Қорымға құран оқып шыққан соң, молдаммен үйіңе барамын деп Қыпшақбайға ескертіп қойғанмын. Енді қайттік?!
Задында, Итен анау-мынауға мінез көрсетіп, көтеріле қоймайтын маңғаз жан. Ашуланғанын бірінші көруім, аяп кеттім.
– Иеке, менің киелі Құранның бес-алты сүресінің басын қайтаратын шамам бар. Қомсынбасаң, осы міндетті маған тапсыр, – дедім. Ол маған күдіктене қарады. Ойыны ма, шыны ма дегендей аңыс аңғартты.
– Иеке, бұл әзіл-қалжыңға айналдыратын мәселе емес, – дедім.
– Онда кеттік, – деді ол.
Амангелді батыр атындағы ауыл облыс орталығынан онша қашық емес, Қорқыт ата атындағы әуежайдың аржағында тиіп тұр. Бұл Итеннің тұрған ауылы, қазақы қорым елді мекеннің бергі жағында. Ал енді мұның Қыпшақбай деп отырғаны туған жездесі, ол да осы елдің адамы.
Қаладан шыға бере:
– Иеке, әкең туралы айтшы, – дедім оның көңілін аулағандай болып.
– Айтайын, жол қысқарсын, – деді ол ашыла түскендей болып.
– Біздің шалдың аты Әбсаттар, мен Қарымсақұлы болып үлкен атамыздың атына жазылып жүрмін. Әкем 1910 жылғы, жастайынан жетім қалып, өткен ғасырдың 30-40 жылдарындағы аласапыранды, қуғын-сүргінді көріп өскен кісі. Соғысқа дейін диқаншылықпен айналысқан, кейінірек өндіріс бригадирі, шағын шаруашылықтың басшысы болған. Ұлы Отан соғысы басталғанда өз қалауымен туған елін қорғауға аттанады.
Зеректігін ескерген болу керек, Ленинградқа келгеннен кейін Киров атындағы 1-жаяу әскер училищесіне қабылданып, оны қысқа мерзімде ойдағыдай бітірген соң 1-Украина майданына жіберіледі. Онда барған соң атқыштар взводына командир болып тағайындалады. Содан Украина, Польша жеріндегі ұрыстарға қатысады. Әсіресе, Сталинград, Курск үшін болған қан майдандардағы жан алып, жан беріскен, қан кешкендердің ортасында болады...
Иекең осы тұсқа келгенде азын-аулақ тыныс алып, дем созды. Содан соң:
– Жас күнімде әкемнен естіген бір жағдай есіме түсіп отыр, соны айтайын, – деді.
– Великие Луки қаласы үшін болған қанды қырғында талай жауынгер жанын пида етті. Немістер зеңбіректен оқты қарша боратып жатыр. Сондай бір оқ әкеміздің оң аяғына келіп тиеді. Ауыр жараланған ол есінен танып, қалың қардың үстіне құлайды. Әлден уақытта қатты тоңып, тісі-тісіне тимей қалшылдап ес жиғандай болады. Манағыдай емес тыныштық орнаған тәрізді. Әлдекімдер күбірлеп сөйлескендей болады. Қараса санитарлық топ екен, жараланған жауынгерлерді сүйреп апарып, шанаға салып жатыр. Әкем қолын көтеріп, дауыстап, тірі екендігін білдіреді. Санитарлық топтың біреуі қасына келіп: «Тірі екен ғой» дегендей қылады. Артынша көтеріп шанаға салады. Осы кезде аяқ астынан зыңылдап оқ атылады. Не керек, санитарлар жаралы жауынгерлерді жауып тұрған оқ астынан аман-есен алып шығып, әскери госпитальға тапсырады. Бірнеше күннен бері аш-жалаңаш жаумен айқасқан, оның үстіне ауыр жарақат алған әкеміздің аяғына операция жасалады. Әкем әскери госпитальда сегіз айдай жатады. Аяғы жазылып, жүруге жарап жатса қайтадан майданға жіберу мақсаты болса керек. Алайда қанша емдегенмен оқ сындырып кеткен аяқтың шыбық сүйектері келеге келмейді. Амалсыздан әкемді елге қайтарған ғой.
Әкеміз соғысты солайша аяқтаған. «Қызыл Жұлдыз» орденімен, «Германияны жеңгені үшін», «Жауынгерлік ерлігі үшін», «Ерлігі үшін» медальдарымен наградталған.
Иекең әңгімесін осы жерден үзді. Бұл кезде біз мінген жеңіл көлік ауылдың бергі бетіндегі қалың қорымға келіп қалған еді. «Ауыл аралас, қой қоралас» демекші, бұл ауыл маған бұрыннан таныс. Ілгеріде бұл шағын қорым болатын, қазір айдынданып атшаптырымға айналыпты. Мұнда шешемнің сіңлісі Дәмежан мен жездем Дүйсенбай жатыр. Сонау елуінші жылдары біздің «Қоғалыкөл» ауылын басқарған Нұрыш пен зайыбы Күлжамал да осында. Солардың басына барып құран бағыштайын деп едім. Оның реті келмейді, мынау қалың қорымның ішінен оларды табу мүмкін емес. Содан соң сол марқұмдардың атын атап, одан қалды осында мәңгілік мекен тапқандарға бағыштап құран оқыдым.
Әкесі Әбсаттар мен анасы Әнипаның қорымына келгенде Итен досым қатты тебіренді. Ақ кірпіштен қаланған төртқұлаққа бекітілген мәрмар тақтаны сыйпап ойға батқандай болды. Мен «Фатиха» және «Ықылас» сүрелерін оқуға кірістім.
Құранның қалай шыққанына қарап жатқан мен жоқ. Өйткені Итен досым риза сияқты.
– Әсеке, ақындықты қойып, молдалыққа кіріскеніңде де біраз жерге барады екенсің, – деп қалжыңдап жатыр.
Мұндағы шаруа шақталғаннан кейін Қыпшақбайдікіне бет алдық. Қыпшекең аңқылдап есік алдынан қарсы алды.
– Иеке, әкеңіз соғыстан кейін не істеді? – деп қалдым. Ол ойланған жоқ.
– Біздің шал біраз шаруаның басын шалды, – деді көңілденіңкіреп.
– Соғыстан кейінгі қиын жылдарда «Шиелі», «Қырықбайтақ», «Қосапан» каналдарын қазуға қатысты. Ол кезде техника жоқ, бәрі қолмен атқарылады ғой. Бидай екті, бақша өсірді. Есте қалатыны – өткен ғасырдың елуінші, алпысыншы жылдары жоңышқа өсіріп, рекордтық өнімге қол жеткізді. Соның нәтижесінде, Мәскеудегі Халық шаруашылығы жетістіктері көрмесіне қатысып, көрменің Алтын медаліне ие болды.
Әкеміз абыройлы болды, соны мақтан етеміз. Осы ауылда оның атымен аталатын «Әбсаттар аңызы», «Әбсаттар жоңышқалығы» деген жерлер бар. Беріде Қызылорда қаласында тұрдық қой. Еңбек демалысында болса да, ол қоғамдық шараларға белсене қатысатын. Соны Отан қорғаудағы ерлігі мен адал еңбегін ескерген болуы керек қайсы бір жылы Жеңіс мерекесі қарсаңында қаланың «Ақмаржан» шағын ауданынан бір көшеге сол кісінің есімі берілді. Әкеміздің аруағын сыйлаған қала басшыларына да ризалығымыз шексіз.
Ал енді ата-анамыз бала тәрбиесіне де мән берді. Балалары келін түсірген кезде оларды үш-төрт жыл қолында ұстап, үй шаруасына баулитын, тұңғыш сәбилерін бауырына салып, өздері өсіретін. Әкем соғыстан келгеннен кейін туған інілерім – Сейтен, Дүйсен және Сұлтанның келіншектері осындай отбасының тәрбиесінен өтті. Одан жаман болған жоқ. Келіндер де, немере, шөберелер де инабатты, елгезек, қайырымды болып өсті.
Өлшеулі өмір ғой, анамыз Әнипа 1994 жылы, әкеміз Әбсаттар 2001 жылы дүниеден өтті. Көзі тірісінде төрт ұл сүйіп, олардан тараған 14 немере мен 25 шөберенің қызығы мен қуанышын көріп кетті, жарықтықтар...
– Бақытты кісілер екен, – дедім мен сүйсініп. Итен досым да иіп отыр екен, мына сөз түрткі болды-ау деймін. Табан астынан көтеріліп:
– Ал енді мен өлең оқимын, – деді.
Итеннің жыр жазатынынан бұрыннан хабарымыз бар. Бір ауданның көршілес жатқан ауылдарының түлектеріміз. Өткен ғасырдың сонау елуінші жылдарында мектепте оқып жүргенде аудандық газетке өлеңдеріміз қатар жарияланып жататын. Кейін ол өлеңді қойып, бірыңғай журналистік жолға түсіп кетті. Дегенде бойда бар қабілет қоймайды ғой. Аракідік болса да өлең өңіріне ат шалдырып тұратын болғаны да.
Ол шабыттанып өлең оқып отырды. Ата-анаға арналған жыр.
Не айта беретіні бар, жақсы бір басқосу болды. Жасы сексеннің сеңгіріне іліккен Қыпшекең де жасарып, жайнап отырды. Итен досым болса әуелеп аспанда жүргендей, әзір жерге түсер түрі жоқ. Ілуде бір болатын сондағы бақытты сәтті күні бүгінгідей көз алдымда...
Қыпшекеңмен қимай қоштасып жолға шықтық. Жолай манағы мол қорымның тұсына тақалғанда, неге екені белгісіз, Иекең маған тосыннан сауал салды.
– Әсеке, сенің шалың соғысқа қатысқан ба? – деді.
– Барған, – дедім мен, – жай сұрадың ба?
– Ойбай-ау, таңертеңнен бері жырлағанымыз біздің шал. Соғысқа қатысқан елдегі жалғыз еркек солдай-ақ, – деп Иекең ыңғайсызданғандай болды. – Айып етпе, өз шалың туралы айтшы енді...
– Менің әкем аузы ауыр кісі еді, көпшілік жерде де, оңаша отырыста да көсіліп сөйлей бермейтін, – дедім мен. – Ал енді тиіп-қашып құлағым шалған жайлар мардымсыз, қаласаң айтайын...
Әкем туралы сондағы айтқандарым шамамен төмендегіше болып шыққан сыңайлы.
– Әкем Рахымбек Садырбаев екі ағайынды болған. Жалғыз інісі Батырбек соғысқа алғашқылардың қатарында қосылған. Алғашқы кезде жаздай хат келіп тұрған, сол жылдың күзіне қарай хабарсыз кеткен. Қай жерде қалғаны әлі күнге дейін белгісіз. Ағасы Рахымбек арабша, латынша және орысша хат таныған. Соның әсері болу керек, ауылдың атқа мінерлерінің ортасында жүрген. Соғыс басталған тұста ауылдық кеңестің төрағасы екен, броньмен бір жылдай әскерге алынбаған. Содан келесі жылы – 1942-нің мамыр айында әскерге шақырылған. Осындайда бірін айтып екіншісіне кететініміз де бар. Сол жылдың наурыз айының 22 жаңасында мен жеті айлығымда дүниеге келіппін. Атымды Әскербек деп әкемнің өзі қойса керек. Атаңдай азаматтар қан майданда жер құшып жатқанда шала туған шарана кімге дәрі. Нағашы әжем Шолпан:
– Шырағым-ай, сені адам болады деп ойлағанымыз жоқ. Қолға ұстауға келмейсің, тұмаққа салып керегенің басына іліп қоямыз. Анаң болса күні-түні колхоздың жұмысында. Жылап мазаны да алмайсың, обалсынып аракідік аузыңа сүт тамызып қоямыз. Нашар болдың, бірақ өліп қалмадың. Құданың құдіреті екі жасқа жеткенше құйрығыңнан отыра алмадың ғой, – дейтін...
Әкем болса алғашында Куйбышев қаласы маңында әскерге дайындықтан өтіп, одан әрі Ржев қаласы үшін соғысқа араласады. Өзінің айтуынша, зеңбірекшілер қатарында соғысқан.
– Майданда болған айналдырған сегіз айдың ішінде бірде-бір немісті көрген жоқпын, – деп қатарларымен отырғанда қалжыңға айналдыратын. – Біз алыстан атамыз. Сөйтіп, аулақта жүріп те оққа ұшып жатамыз. Бірде ауыр айқас болды. Немістердің зеңбіректері бізді, ал біз оларды атқылауда едік. Кенет оң қолым сылқ ете қалғандай болды, қарасам білегім мен қолымның ұштасқан буынынан қан заулап тұр. Командиріміз дереу санбатқа жөнелтті.
Содан бір жарым айдай госпитальда емдеді. Ең соңында соғысқа жарамайды деп елге қайтарды...
Иекең ұйып тыңдап отыр еді. Мен сәл тыныс алғандай болғасын әңгімеге араласты.
– Ал шалың соғыстан соң не істеді, енді сол жағына келші, – деді.
Мен бұл орайда қысқа қайырдым. Әкемнің майданнан оралғаннан кейін алдымен колхоздың бухгалтериясында есепші, кейіннен көп жыл қоймашы болып жұмыс істеп, зейнетке шыққанын айттым. Одан әрі анамыз Дәмелі екеуі екі ұл, үш қыз тәрбиелеп өсіргенін тілге тиек еттім.
– Дұрыс екен, – деді Итен досым. – Жалпы, біз екеуміздің жолымыз болған ғой. Ау, әкелері соғыстан оралмай, қаршадайынан шырқырап жетім қалғандар қаншама. Шүкір ғой, шүкір...
Әңгіменің осы тұсында менің ойыма ақын досым Махмұтбай Әміреұлы оралды. Екеуміз түйедей құрдаспыз, арамыздағы айырма бір-ақ ай, ол ақпанда, мен наурызда дүниеге келсем керек.
– Сендер бақыттысыңдар ғой, – деп бізге қызығатын. – Әкелерің жараланса да, аман-есен елге оралды. Мен болсам Әміре әкемнің түрі-түсінің қандай екенін де білмеймін. Соғыс басталатын жылы там салса керек. Сол үйдің төбесіне салған белағашына Махмұтбай деп өз қолымен жазыпты, жарықтық, әкем жайлы бар білетінім сол ғана, – деп мұңаятын.
Бір ғажабы, сол Махаң жетімдік көрсе де, әке тәрбиесін алмаса да жақсы, жарамды азамат болып жетілді. Анасы Балагүл екі ұл, бір қызын қатарынан кем қылмай, қанаттандырып ұшырды. Үлкен ұлы Рахыш үлкен ғалым, химия ғылымдарының докторы, бұл күнде Павлодардың университетінде дәріс береді. Ал Махмұтбай айтулы ақын, педагогикалық институт бітірсе де, журналистік жолға түсті. Соңғы бірнеше жылдан бері «Сыр ардагері» және «Сыр мектебі» атты қос газетті шығарып келеді. Ол бүкіл облысқа белгілі, абыройлы азамат.
Орайы келіп тұрған соң ойымдағы осыны айтып ем, Итен досым қатты риза болды.
– Азамат екен, – деді. – Жалпы, соғыс жылы туғандар ерте есейіп, елінің елеулі азаматтары болды емес пе?..
Осындай алым-берім әңгімемен Қызылордаға да келіп қалыппыз. Сол күні Итен досым біздің үйде болып, ертеңіне Алматысына ұшып кеткен еді.
Содан бері де бірер жылдың жүзі ауды. Ал биыл ұланғайыр үлкен мерекелі жыл. Ұлы Отан соғысындағы Ұлы Жеңіске жетпіс жыл. Сол сұрапыл соғыстың ауыртпалығын арқалаған біздің ел үшін бұл мереке айрықша маңызды ғой. Ойды ой қозғап, сол дүбірлі думанның қарсаңында осы материалды жазған едім. Оған «Әке туралы әңгіме» деп ат қойғанды жөн көрдік.
Бұл Ұлы мерекеге азын-аулақ тарту, таралғымыз болсын.