Бұл сипаттар тек қана Алла Тағалаға тиесілі, Одан басқа ешкім бұл сипаттармен сипатталмайды. Жаратылыста бұл сипаттардың қарама-қайшылары бар. Сәлби сипаттар бесеу.
1. Әл-Қидам.
Алла Тағаланың бар болуының бастауы жоқ деген мағынаны білдіреді. Бұл сипат Алла Тағаланың әзәли екендігін, яғни, Ұлы Иеміздің барлығының алдында ешқашан жоқтық болмағандығын білдіреді. Оның бар болмаған ешбір заман, уақыт тіпті бір мезет жоқ. Заман, уақыт деген түсінікті Ол өзі жаратқан. Өйткені Алладан басқаның бәрі кейіннен пайда болып, Оның шексіз құдіреті мен бөгетсіз қалауы арқылы тіршілік бетіне шыққан. Иә, Алла Тағаланың бар болуының бастауы жоқ. Керісінше Ол – кейіннен жаратылған барлық жаратылыстың жалғыз бастауы. Қидам сипатына қайшы мағынада келетін «худус» сипаты, яғни, кейіннен пайда болу – Ұлы Жаратушы үшін әсте мүмкін емес. Себебі Алла Тағаланың өзі кейіннен пайда болса, Оны жаратқан біреу болуға, оны жаратқанды жаратқан тағы біреу болуға тиіс. Осылайша шынжырланып кете беретін еді. Ал бұлай кете беру мүмкін емес әрі қисынға да қайшы.
2. Әл-Бәқаа.
Бар болуының соңы, ақыры жоқ – мәңгі деген мағынаны білдіреді. Бұл сипат Алла Тағаланың мәңгі екендігінің, яғни, барлығының соңы, ақыры жоқ екендігін білдіретін сипат. Алла Тағала әзәли яғни, барлығының бастауы болмағаны секілді соңы да жоқ мәңгі. Сондықтан Оның жоқ болатын ешбір уақыт, ешбір заман, тіпті ешбір мезет болуы мүмкін емес.
Барлық жаратылыстың белгілі бір уақыттан кейін жоқ болып, көз алдымыздан кетуі – оларды жоқ еткен Ұлы Жаратушымыздың мәңгілігінің белгісі.
3. Әл-Уәхдания.
Бұл сипат «біреу, жалғыз, дара» деген мағынаны білдіреді. Алла Тағала затында, барлық сипаттары мен істерінде жалғыз, біреу. Оның ортағы, серігі, теңдесі жоқ. Ұлы Алла көбеюден, азаюдан, бірігуден, бөлінуден, ажыраудан пәк. Өйткені бұның бәрі кейіннен жаратылғандардың ерекшеліктері. Алла Тағала бұндай нұқсан, кемшілік сипаттардан пәк әрі жоғары. Күллі жаратылыстағы барлық жарату, тірілту, өлтіру, рызық беру сияқты т.б. істердің негізгі болдырушы себебі, яғни, себептердің себебі – еш теңдесі жоқ Ұлы Алланың Өзі ғана.
- Жалпы әлемнің, ондағы әрбір нәрсенің бір-бірімен тығыз байланыста болуы – Жаратушының бір екендігінің белгісі. Мысалы, бір ғана алманы жарату үшін жалпы әлемді жарата алатындай күш-құдірет керек. Демек, алманы кім жаратса, оған керекті топырақты, топырақтағы минералдарды және Жерден бірнеше есе үлкен Күнді, ауаны, суды да жаратқан – Сол Алла болуға тиіс. Күнді кім жаратса, Күн жүйесіндегі оған байлаулы бүтін жұлдыздарды да жаратқан – Сол. Күнді кім жаратса, көзімізді де жаратқан – Сол болуға тиіс. Себебі, көзді жаратып, жарықты жаратпаса, көзіміз көре алмас еді ғой. Егер көз клеткаларының атомдары Күн сәулесіне үйлесімді етіп жаратылмағанда, көзіміз еш ақаусыз көре алар ма еді? Мына әлемдегі барлық жеміс-жидектерге әр түрлі дәмді кім берсе, адамды жаратып, оған сол дәмді тату үшін дәм тату қабілетін де берген – Сол. Ер адамды кім жаратса, оған үйлесімді етіп, бейне бір минус пен плюс іспетті бір-бірін толықтыратын кейіпте әйел затын жаратқан да Сол бір Алла болуы ләзім.
Иә, жалпы ғалам, ондағы әрбір нәрсе бір адамның денесіндегі ағзалардай бір-бірімен тығыз байланыста болып, бір кісідей әрекет етуде. Тіпті олардың біреуінің ақау келтіруі басқаларға әсер етеді. Ендеше, бұлардың барлығын жаратқан және басқарып, бақылап тұрған құдіретті Жаратушы – біреу.
- Әрі күллі жаратылыстағы ұқсастық бір Жаратушының құдіретінен шыққандығына дәлел. Мысалы, барлық адамдардың, жан-жануардың ағзаларының ұқсастығы және атомның айналасындағы электрондар мен Күн жүйесінің ұқсастығы секілді сансыз ұқсастықтар – бәрінің де жаратушысы бір екендігін білдіреді.
- Әлемдегі теңдессіз де үйлесімді таңғажайып жүйе олардың Жаратушысының бір екендігін тайға таңба басқандай айқын білдіреді. Егер Алладан басқа тәңірлер болған жағдайда, әлемдегі бұл керемет жүйенің тас-талқаны шығар еді. Мысалы, бір тәңір Күннің Жерді айналуын қаласа, екінші бірі Жердің Күнді айналуын қалауы мүмкін. Ал екеуінің де қалауы бір уақытта жүзеге асуы мүмкін болмағандықтан, мына әлемдегі жүйе, тепе-теңдік бұзылар еді. Құранда бұл ақиқат былай деп баяндалады: ﴿لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا﴾ «Егер жер мен көкте Алладан басқа тәңірлер болғанда жер мен көк тас-талқан болып бұзылар еді».[1]
Егер тәңірлердің екеуі де бірдей бір қалауда тоғысып, келіседі делінсе, онда екеуі де қалаулары шекті, бір-бірлерінің қалауынан тыс әрекет ете алмайтын және бір-біріне тәуелді әрі әр қалағанын істей алмайтын әлсіз болмақ. Ал әр қалағанын істей алмайтын әлсіз, қалауы басқаларға тәуелді нәрсе ешқашан Алла бола алмайды.
- Бір мектепте екі директор, бір қалада екі әкім, бір мемлекетте екі президент болуы мүмкін емес. Өйткені ешкім өзінің ісіне басқаның араласуын, екінші бір ортақты қаламайды. Қалауы мен күш-қуаты шектеулі адам баласының өзінде осылай болып жатса, күллі ғаламның жаратушысы Алла Тағала өзінің салтанатты патшалығына, теңдессіз құзіретіне басқа біреудің араласуын қалай ма? Әлбетте, қаламайды. Себебі, шынайы Алла, нағыз патшалық басқаның бұйрығына бас имейді, өзгенің иненің жасуындай араласуын қаламайды. Ешбір ортақ пен серікті қабылдамайды.
4. Әл-Мухалафатул лил-хауадис.
Кейіннен пайда болғандарға еш ұқсамау деген мағынаны білдіреді. Бұл сипат – Алла Тағаланың кейіннен жаратылғандардың ешқайсысына мүлдем ұқсамайтындығын немесе ешбір нәрсенің Оған ұқсамайтындығын білдіретін сипат.
Алла Тағаладан өзге барлық нәрсенің, күллі жаратылыстың бастауы және соңы бар. Ұлы Жаратушыдан басқаның бәрі кейіннен пайда болған. Міне, Алла Тағала осы кейіннен пайда болғандардың ешқайсысына ұқсамайды. Әрі олардан бөлек, өзгеше. Сондықтан ғұламалар: «Ақылға, қиялымызға, ойлау кеңістігімізге қандай нәрсені пайымдасақ та Алла Тағала одан басқа, әрі өзгеше», – деп Хақ Тағаланың еш нәрсеге ұқсамайтындығына назарымызды аударған. Өйткені барлық нәрсе Алла тарапынан кейіннен жаратылған. Ал жаратылған нәрсе дене, түр, уақыт, мекен сияқты ерекшеліктерге тәуелді болғандықтан үнемі өзгереді, ауысады және бір-біріне ұқсайды. Соңында бәрі жоқтыққа, пәнилікке бас иеді.
Иә, жаратылғандар көптеген нәрсеге мұқтаж. Олар өз ерекшеліктеріне қарай туып-өсуге, заман мен мекенге, ішіп-жеуге, тоқтауға және қозғалысқа, отырып-тұруға, қуанып-қайғыруға, шаршауға, дем алуға мұқтаж. Ал Ұлы Алла Тағала бұлардың ешқайсысына мұқтаж емес. Керісінше, бәрі Оған мұқтаж. Өйткені жаратылыстың ешқайсысы жоқ кезде де Ол бар еді. Өйткені Алла Тағаланың барлығының бастауы жоқ – әзәли, соңы жоқ – мәңгі. Алла Тағаланың еш теңдесі жоқ әрі шексіз болғандықтан біздер Оны толық түсіне алмаймыз. Себебі, біз кез келген нәрсені көрген, білген нәрсемізге салыстыру арқылы ғана түсіне білеміз. Алла Тағала Құранда:
﴿ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌُ﴾﴿وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُواً أَحَدٌ﴾
«Оның еш ұқсасы жоқ».[2] «Оның еш теңдесі жоқ»[3] – дейді.
5. Қиям би нәфсиһи.
Бар болу үшін басқа біреуге мұқтаж болмау деген мағынаны білдіреді. Алла Тағала бар болу үшін басқа бір жаратушыға яки, белгілі бір мекенге, арнайы бір уақытқа, жалпы себепке мұқтаж емес. Егер Алла да бар болуы үшін басқа бір себепке мұқтаж болса, жаратушы емес жаратылған болар еді. Ал Хақ Тағаланың жаратушы һәм жаратылған болуы ақылға теріс. Алланың бар болуы сырттан басқа бір күштің жаратуы арқылы емес. Өйткені Оның барлығының бастауы жоқ, яғни, кейіннен пайда болмаған − Әзәли.
Алла Тағала еш нәрсеге мұқтаж емес. Керісінше күллі жаратылыс Алла Тағалаға мұқтаж. Егер Алла Тағала мына ұшы-қиыры жоқ әлемнен бір мезет байланысын үзсе, күллі жаратылыс быт-шыт болып тарыдай шашылып, әлемдегі жалпы жүйе бұзылар еді.
Алла Тағала «Фатыр» сүресінде былай дейді:
﴿ يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّالْحَمِيدُ﴾
«Ей, адамдар, Аллаға мұқтаж болған сендерсіңдер. Ал ешкімге мұқтаж емес, әрі күллі мақтауға лайық тек Алла ғана».