|
Падение Пакистана к военному авторитаризму
|
13 ноября Национальное собрание Пакистана приняло 27-ю поправку к конституции, которая закрепляет власть могущественной армии Пакистана, делая его непобедимым в борьбе за власть страны без какой-либо ответственности. Закон о 27-й поправке стал естественным продолжением 26-го поправки, который сократил полномочия судей при назначении судей, жертвуя принципом старшинства, установленным Законом о 18-й поправке, который предусматривал обязательную рекомендацию трёх кандидатов Судебной комиссией Пакистана (JCP), из которых только одно будет выбрано исполнительной властью для главы Верховного суда (SC).
Подрыв судебной системы
Создание постоянного Федерального конституционного суда (FCC) путём внесения поправок в статью 42 и обязанности рассматривать конституционную петицию лишает Верховного суда полномочий рассматривать и рассматривать конституционные петиции. Правительство утверждает, что высший суд перегружен конституционными ходатайствами, которые занимают большую часть времени суда, а распространение гражданских дел часто задерживается, ограничивая суд сосредоточенным на апелляционной юрисдикции. JCP обязан назначать сотрудников в FCC. Возрастной предел выхода на пенсию для главного судьи FCC установлен на уровне 68 лет, и он назначается Специальным парламентским комитетом, состоящим из правящей партии, оппозиции и главного судьи. После того как этот комитет делает первое назначение в FCC, главный судья автоматически становится членом JCP. Правительство уже назначило судью Аминуддина Хана первым главным судьёй FCC вместе с шестью другими судьями.
Существующая JCP состоит из пяти членов судебной системы из общего числа 13, что подвергает судей политическим прихотям и фантазиям. Судей теперь можно перевести, и если они не примут перевод, им придётся уйти в отставку. FCC будет иметь полномочия над всеми судами Пакистана, включая Верховный суд. Два старших судьи Верховного суда, судьи Мансур Али Шах и Атар Миналла, подали в отставку в знак протеста против подрыва судебной системы через 27-ю поправку.
What is interesting is that the manner in which the government hurried through this amendment, even though it undermines the democratic institutions and the civilian setup, and shifts more power to the military.
The government's seeming rush to present the amendment the day the Cabinet approved it, especially when the prime minister was visiting Baku and had to attend the Cabinet meeting virtually, appears to be dictated by its own apprehension about the possibility of Imran Khan getting a judicial reprieve. In August this year, the SC granted bail to Khan in eight cases pertaining to the May 2023 violence and attack on military installations. He is yet to get bail in the Al-Qadir graft case, which is pending in spite of his application for an early hearing of the case. Unpredictable behaviours of the court sometimes go against the civilian government and the Army. For instance, the removal of prime ministers on the grounds of non-compliance with court orders to the summoning of the military and the ISI in cases of missing persons in Balochistan and Faizabad sit-ins organised by the Islamists, as an analyst said, necessitated 'structural containment over tactical management'.
Entrenchment of the military
The 27th Amendment Act further strengthens the hold of the military on the state. The creation of the position of the Chief of Defence Forces (CDF) by amending Article 243 and abolishing the position of the Chairman of the Joint Chiefs of Staff Committee (JCSC) and making the Army Chief hold the position of the CDF has given the Army overall control. The position of JCSC was created in 1976 by former Prime Minister Bhutto to curtail the power of the military. However, the JCSC, since its creation, has functioned without any power, even though a senior four-star General occupies the position. With the Chief of Army Staff simultaneously holding the position of the CDF, they will have an edge over other services, as well as control over the Nuclear Command Authority.
The Army also indemnified itself from criminal persecution. It appears Field Marshal Munir will be the main beneficiary of the change. Any five-star general appointed by the government 'shall retain the rank, privileges and remain in uniform for life' and will not be subjected to criminal persecution for life. They 'shall not be removed from office except on the grounds or charges and in the manner provided under Article 47' which deals with the impeachment of the President of Pakistan, now applicable to the five-star General. Removal requires approval by a two-thirds majority of the Parliament. This effectively binds the government to a complex procedure, which makes it impossible to remove a Field Marshal and equivalent rank in the Navy and Air Force of Pakistan.
Democracy's dilapidating future
The Pakistan Army has been a powerful institution, whether they are in power or otherwise. Interestingly, the PML-N and the PPP, which had once signed the Charter of Democracy to prevent it from intruding into politics, joined hands in an unprecedented show of unity to cede space to the military. A similar kind of consensus was noticed when the Pakistan Tehreek-e-Insaf party brought an amendment to the Pakistan Army Act in 2020 to legitimise the extension given to the Army chief before his tenure comes to an end.
The undermining of the judiciary and the elevation of the military only help the hybrid system that has been in place in Pakistan as the new model of democracy, where the Army is a power broker, making and breaking Pakistan's elected government through electoral engineering. Rather than inching forward to consolidate democracy, each political party in Pakistan has cut a deal to remain in power, thus dispelling any hope for a return to democratic norms that enjoin civilian supremacy and a strong institutional framework.